söndag 25 december 2016

Julen och tradition

Julen är en helg jag gillar speciellt mycket. Den är så full med traditioner och känslor och ett gott budskap. Vi var i år julafton hos mina svärföräldrar och hemma hos oss, det passade perfekt för barnen fick sina julklappar och kunde genast hugga i klapparna med Lego.

I år är det andra julen utan mamma. Och nog känns det ju någonstans. I år saknar jag henne mera, det är så konstigt med sorg, det går i vågor. Å andra sidan känns julen nog mycket mindre hektisk nu när hon inte är med. Hon hade en tendens av att vara mästare på julstress och det smittade av sej.

Nu har jag mera och mera tänkt på att skapa egna traditioner och hur skönt det är att göra det. Till exempel när vi var små hade vi en närmast militant ordning på granen, det fick inte vara samma färgs bollar flera år i rad. Nu struntar jag i det och i vår gran hänger det precis vad som helst hur som helst och faktiskt ganska lite bollar. Det är småsaker kanske, men det är småsakerna som blir det där viktiga sen sist och slutligen. Traditioner ger ju också en trygghet, det är bekant och tröstande. Alla traditioner är ju inte bara bra alltid och traditioner ändrar ju form också. Men ändå är det alltid något bekant i dem som ger den där trygghetskänslan.

Jultraditionerna har ändå varit svåra för mej att ändra, jag minns att jag hade jätte svårt att tänka mej att fira julen annanstans än i mitt barndomshem. I år har jag till och med haft tanken att det kanske skulle vara möjligt att åka på en resa över julen! Hela familjen någonstans kanske tillsammans med resten av släkten? Ganska överraskande med tanke på att jag en gång som barn (10-12 år) hade ett smärre sammanbrott för det hade bestämts att vi skulle äta julmiddag hemma hos oss istället för farmor (eller tvärtom, minns inte riktigt).

Imorgon kör vi med en ny grej som jag hoppas på att blir en tradition, vi ska hela familjen på teater! Kommer att bli super roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar