lördag 28 januari 2017

Det jag läser just nu

Just nu läser jag "Jag heter inte Miriam" av Majgull Axelsson. Valde den för att den har gula pärmar i och med den #fisvläsutmaningen. Den är tung, väldigt tung.

För det första är det Majgull Axelsson som skrivit den och jag tycker att hennes stil att skriva är tungläst, man måste koncentrera sej ordentligt så man inte tappar den röda tråden. Vissa saker beskriver hon i detalj och andra nästan inte alls. Och så mycket detaljer, små saker som bygger upp bokens hela värld. Och hennes tidslinje är inte heller helt tydligt och det finns alltid många perspektiv,

För det andra så handlar boken om en kvinna som överlevt nazisternas förintelseläger och det är ju tungt. väldigt tungt. Satt på tåget förra veckoslutet och läste om hur kvinnan åker tåg, och när jag plötsligt insåg att hon åker tåg tillsammans med mej - jag tryggt i min vagn på min plats på rälsen mot mina vänner, hon inträngt i en transportvagn så fullproppad med människor att hon inte kunde andas och kämpade för att få luft på väg mot en nästan säker död. Det berörde ju nog.

Och boken är ju nog bra.
Och väcker tankar.
Och väcker det speciellt i den här tiden vi lever i. Tänk att det finns människor vid liv som har varit med om förintelsen och att det finns människor som har glömt den helt. Som kastar ut de som behöver hjälp vind för våg i natten och stänger sina gränser. Berövar de som står utanför från sin framtid och trygghet. De som lider mest, får lida ännu mera. Varför? Hur kan minnet vara så kort. Hur kan någon tänka så kortsiktigt, vilken värld vill vi lämna efter oss till våra barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar